Publisert av: henningssykkelblogg | juni 14, 2011

Sykkelstativ

Når man skal flytte rundt på 2 tunge sykler så fungerer det ikke så godt med disse stativene til å henge på hengerfeste syns jeg. Altfor pinglete og slarkete. Har ett som skal ta 3 vanlige, men….nei dårlige greier. Henger ikke 70,000 kr på ett sånt, så jeg fant ut at jeg skulle lage mitt eget. Ett solid ett.

Som tenkt så gjort. Hadde en safarigrind fra Mont Blanc lik denne under

Denne er jo selvsagt for bred for å ha bak bilen, men ikke for lang til å ha på tvers. Litt demontering og saging og montering igjen så var den smalere slik at den skulle passe perfekt til 2 sykler. Hmmm, hvordan feste den ? Jo, jeg har jo avtagbart hengerfeste så da fikk jeg en ide’. Yrkesskolen dreide en sylinder som skulle passe inn i hullet og så kjøpte jeg en beta rør og ett vinkeljern. En kompis har sveiseapparat og jeg er sveiser så da var det en smal sak. Slik ble det.

Kjøpte gaffelfester fra Roto, men de passer egentlig til 9mm aksling og disse syklene har 20mm aksling. Modifiserte med stålhylser og gjengestang med låsemutter og vingemutter. Fungerer bra.

Bak har jeg brukt deler fra ett taksykkelstativ, men de er ikke stive nok så i morgen skal kjøpe hjulfester for bakhjul fra Roto også. De skal være større og stivere så syklene står stødigere. Sånn som dette har blitt dekker ikke stativet skilt eller baklykter. Skiltet kan være litt vanskelig å se så jeg skal kjøpe noen slike klistre bokstaver og tall som skiltnummeret mitt og klistre dette på stativet slik at «onkel» skal se skiltnummeret mitt. Best å være på den sikre siden.

Nå er sykkelstativet endret lite grann, med nye bakhjulsfester fra Roto. Samme produsent som gaffelbeinfester.

Responses

  1. lager du på bestilling kanskje ?


Legg igjen en kommentar

Kategorier

