Publisert av: henningssykkelblogg | mars 14, 2012

HighCamp Hemsedal 2012

Ja da er denne toppturcampen over.

Jeg ankom Fausko skysstasjon som var basen for Highcamp på fredag. Fikk rigget meg til med strøm til bilen, som jeg bodde i for anledningen. Har en Chevrolet Suburban som er mer enn stor nok for meg å bo i for en helg. Fredags kvelden var det diverse info og kurs i pakking av topptursekk og påmelding til toppturer på lørdagen.

Lørdag :

Etter frokost og nistepakking var det oppmøte kl 09.00. Jeg hadde meldt meg på frikjøringskurs med frikjøringsesset Asbjørn Eggebø Næss.

Litt småkaotisk når 90 pers skal finne sin plass..

Her har min guide Asbjørn kommet på plass. Vi var 6 pers på hans gruppe.

Vi begynte med å ta Solheisen til topp og kjørte 2 turer der hvor vi skulle øve oss på «stav i sett» (sette staven ned ved skitupp også svinge rundt staven) og grunnstilling med spisse knær. For å kunne ha fartskontroll når vi er i terrenget.

Så var det på med feller og gå opp på fjellet, der blåste det «hatter og høy», 15-20 ms. Ikke enkelt å gå da.

Vet ikke helt hvor lenge vi gikk, føltes ulidelig lenge ut, i motvind og snøfokk. Brukte også mye mer energi med så mye vind. Sikten var egentlig ganske grei til så dårlig vær.

Vel fremme hvor vi skulle ned var det av med fellene. Ikke så lett det heller i vinden. Ble pakket ned lim mot lim inni jakka, slik at kroppsvarmen kunne tørke de, så de var klare til neste runde. Meg i gul jakke 🙂

Halvveis nedi skogen hadde vi en lunsjpause. I skogen var det veldig fint å kjøre med 10-15 cm med tørr snø over det hardpakkede. det var heller ingen vind og sikten var på topp. Nå kunne vi virkelig leke oss.

Etter lunsjen var bare gasse på ned gjennom skogen.

Så bar det i heisen igjen til topp, på med feller, da var det bra disse hadde ligget inni jakka slik at de var tørre og klare til å monteres på skia igjen.

Denne gangen var det enda mer vind og en tur til topp og nedkjøring i beina allerede så ble det veldig tungt å komme seg til topps. Jeg var nok litt for dårlig trent også 🙂

Men jeg kom da frem til der vi skulle ned. Av med feller, denne gangen rett ned i sekken.

Nedkjøringen i skogen ble like fin denne gangen også. Hadde en topp dag og lærte veldig mye av Asbjørn.

Så var det å komme seg tilbake til Fausko og en oppfriskende tur i badestampen med en kald øl 🙂

Senere ble det middag og diverse aktiviteter på kvelden, som foredrag, kurs, film og påmelding til søndagens turer.

Søndag ble det en topptur til Nibbi 1716 moh med kjentman. Ikke så mye vind denne dagen og mye finere vær da vi hadde sol hele dagen. Ble dessverre ingen bilder fra denne turen da kameraet gikk tom for strøm på lørdag og jeg hadde glemt lader….

Bakdelen med teknologi om vinteren er batterikapasiteten blir veldig kort i kulda…

Etter denne topptursamlingen brukte jeg 2 dager på få tilbake energien jeg trenger for å fungere.

Det betyr jo at jeg ikke var spesielt flink til å få i meg nok energi mens jeg var ute å gikk. Veldig dårlig.

Alt i alt var helgen flott og jeg kommer helt sikkert tilbake, men nå skal jeg begynne på sykkelsesongen. Skal melde meg på Terrengsykkelrittet i mai og før det trenger jeg noen mil i beina på sykkelsetet. Begynner med dette veldig snart. Stisykkelen er klar.

Utforsykkelen skal jeg bare bytte olje på bakdemperen så er den klar.

 

 

Responses

  1. Oj oj. Mat er viktig.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

