Publisert av: henningssykkelblogg | april 11, 2014

Utenlandssykling

 

Sommeren 2011 bestemte vi oss for at siden vi har såpass store barn, kunne vi ta litt av ferien hver for oss 🙂

Som jeg heiv meg på.

??????????

Kone og datter skulle fly til Alicante hvor min far har hus. Jeg skulle kjøre til Frankrike for å sykle 5 dager og så kjøre til Alicante for å møte de.

 

??????????

 

Jeg tok ferja Stena Germanica fra Gøteborg til Kiel. Veldig greit. Man Slipper Danmark og en del av Tyskland. Fin start på dagen. I land kl 09.00 , godt utvilt. Stoppet ikke mer 2 ganger til jeg kom til Sveits sin grense rundt midnatt. God erfaring med å kjøre langt uten å stoppe i jobben min som langtransport sjåfør. Man skal IKKE drikke kaffe eller brus. Dette er vanndrivende, som betyr do stopp. Drikke minimalt med vann og ikke spise for mye. Da kommer man langt. Har blitt forbi kjørt av samme bil 3-4 ganger bare i løpet av 2-3 timer, i lastebilen 🙂

 

IMG_2144

 

Selfie godt opp i høyden i Frankrike. Bilen var litt varm. Samme med automatkasse. Planen var å dra til Morzine som er det beste sykkelområde i hele Europa. Tilrettelagt både for Terrengsyklister og utforsyklister. Milevis med supre stier. Det er en bitteliten by som er meget populær om sommeren. Fant ingen overnatting i det hele tatt. Ikke campingplass eller ett sted jeg kunne stå med bilen.

IMG_2146

Chamonix er ikke langt unna, så da kjørte jeg dit. Ennå formiddag på dag 2. Om sommeren er Chamonix mye besøkt for fjellklatring. Men de har også en veeeldig lang utfor løype, og supert terreng for stisykling.

Siden de også er ett veldig stort skisted er det ingen problem med overnatting. Campingplass på meg. Sover i bilen. Skal ikke bruke tid og penger på hotell.

????????????????????

??????????????

?????????????

Det er derfor jeg har stor bil. Med baksete nedslått har jeg 2.4 meter langt og 1.6 meter bredt 🙂 Har med lite bluss, som ikke ble brukt. Frokostblandig (ikke k0rnflakes og sånn) til frokost. Melk kjøpte jeg på automat på campingen. Andre måltider på resturanter. Ingen penger på hotell, god mat. Lettvint også.

??????????????????????????????

Hadde med Fatboy som var seng om natten og sånn her på dagen. Jeg var super heldig med været. Så lenge jeg var der var det bare sol og en herlig varme.

IMG_2152

Frankrike er jo kjent for vin og ost, som er veldig billig 🙂 12 kr for en flaske vin for eksempel . Å  kose seg  på tur er veldig viktig. Samme hvor man sykler. Gjør jo ikke det for treningen sin skyld. Bare gøy. God form kommer som en bonus.

 

IMG_2153

IMG_2158

 

 

Jeg startet med utfor. Største grunn til reisa. Her jeg på toppen av gondolen, som tar 50 personer. Så det er god plass til syklene våre.  Så var det stolheis.

IMG_2159

Bra utsikt fra gondolen mot Mont Blanc massivet. Ser helt til Italia.

 

IMG_2156

Toppen av stolheisen. Ned der skal jeg. Chamonix ligger på 1030 mtr og gondolen går opp til 1877 mtr. Stolheisen videre til 2385 mtr. Fjellet heter La Flègère. Jeg skulle altså 1355 høydemeter ned 🙂 Tok ikke hele turen ned med engang. Kjørte noen ganger på heisstrekket. Halvtimes pause med kald pils ble det også. Det var veldig varmt. Hadde en Camelbak sekk med 3 liters blære. Som var veeeldig nødvendig.
??????????????????????????????
Utfor løypa hadde jo ett høydemeter fall på 1355 mtr og selve løypa var 8 km !!! Det var mye stein og krappe svinger. Måtte stoppe flere ganger på vei ned for å få strekt ut fingrene og drikke vann. Svettet som en gris. Sola stekt og det var veldig varmt. Jeg brukte omtrent 1 time ned, i hockey ! Fingre, underarms muskler og alllleee musklene i beina var mørbanket. drikke blæra på 3 liter var tom !
Ikke tale om at jeg tok en tur til. Rolig sykling til leiren med en stopp på den lokale butikken.
Gubben kunne kun Fransk og det kan IKKE jeg. Skulle liksom ha en ost jeg visste likte. Bare å ta en. Lang loff, druer, kald øl og mer vin. Så pause.
IMG_2152
Bestemte meg for at det var ikke mulig å ta mer en sånn tur pr dag. Jeg er ikke akkurat som Aksel Lund Svindal heller 🙂
????????????????
Da er det bare å slappe av, dusje og dra til byen for å titte på den og folk.
IMG_2147
IMG_2149
Kjørte utfor i 2 dager, så var det tid for stisykling. Jeg pleier jo sykle smale stier og ikke i høyt tempo. Her blir det jo selvfølgelig en masse høyde meter på sete ! Det er ikke jeg laget for. Beina mine vil liksom ikke 🙂  Har ikke sånne muskler og kondis. Hadde fått tak i kart over stiene. Flotte stier overalt. Tok de som var på grunnplanet.
IMG_2148
Her etter en god tur som gikk forbi sentrum. Det var slutten så jeg var innom sentrum for å kikke litt. Det var ett dansk par som bodde i naboteltet så vi kom i prat. De skulle klatre og sykle. Terreng 🙂 Han og jeg bestemte oss for å ta en tur. Det ble en tur  oppover i dalen. Her ble det mye oppover. Hang etter jeg. Han var litt sterkere enn meg. Men etter at musklene ble varme så gikk det mye bedre. Det var relativt brede stier og de var supre.
P7061386
Vallorzine heter plassen. Her ser man Mont Blanc i bakrunn.
Det ble 1000 høyde meter opp til ett annet alpinanlegg. Men etter oppover bakker så er det jo alltid nedover tilbake 🙂
chamonix-le-tour-mountain-biking
6504569655_c2f5537d53_z
mountin_biking_le_tour1
Etter enn pause med sjokolade så bar det nedover. det var helt kanon. Rå fine stier som vi raste nedover. Ble jo noen harde nedbremsinger for ikke å kjøre ned noen fotturister. De bare smilte og hilste. Ikke som her, hvor vi får kjeft.
Det var så utrolig gøy. Smilet var stooort 🙂
chamonix
Har dessverre ikke noen bilder fra sti turene. Jeg hadde noen fantastiske dager i Chamonix, men alt har sin slutt. Jeg skulle jo møte familien i Alicante.
10 minutter etter avreise styrtregnet det. Og det nesten hele dagen. Så nesten ingenting på veien. Flaks. Bare sol, så drittvær når jeg reiste 🙂
Flott kjøretur som gikk over høye fjell. Veien var på 2445 moh. Nesten like høyt som Galdhøpiggen.
Jeg møtte familien formiddagen etter.
Sånn tur som dette, dra til fjellene i Frankrike med bil og sykler, kan anbefales. Dette burde dere gjøre 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Kategorier

